Projekt pn. Przebudowa Trasy Północnej w Zielonej Górze w ciągu drogi krajowej nr 32 jest realizowany w ramach Działania 8.2 Drogi krajowe poza siecią TEN-T Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Tytuł projektu:
Przebudowa Trasy Północnej w Zielonej Górze w ciągu drogi krajowej nr 32
Program operacyjny:
Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko
Priorytet VIII Bezpieczeństwo transportu i krajowe sieci transportowe
Działanie 8.2 Drogi krajowe poza siecią TEN-T
Dane finansowe:
Wartość projektu: 35 mln zł
Kwota dofinansowania ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego: 26,8 mln zł
Umowa o dofinansowanie projektu:
Podpisanie umowy o dofinansowane projektu odbyło się w Centrum Unijnych Projektów Transportowych w dniu 19 grudnia 2013 r.
Termin realizacji projektu: 2007 - 2014

Celem głównym projektu jest poprawa dostępności komunikacyjnej Zielonej Góry, jako jednej z głównych aglomeracji kraju poprzez przebudowę odcinka drogi krajowej nr 32 (Trasa Północna), od węzła północnego do skrzyżowania z drogą wojewódzką nr 280 (rondo Przylep), będącego północną obwodnicą miasta Zielona Góra.
Realizacja projektu rozpoczęła się w 2007 roku. Już wtedy podjęto pierwsze prace nad opracowaniem dokumentacji projektowej oraz uzyskania niezbędnych uzgodnień.
Roboty budowlane rozpoczęły się na początku 2014 r., a ich głównym Wykonawcą było Przedsiębiorstwo Drogowe KONTRAKT Sp. z o.o. z siedzibą w Krośnie Odrzańskim.
Przebudowa Trasy Północnej polegała m.in. na:
- przebudowie drogi na odcinku 5,6 km,
- przebudowie 3 skrzyżowań typu rondo, m.in. poprzez wprowadzenie trzeciego pasa ruchu oraz budowie prawoskrętu na rondzie Stefana Batorego,
- budowie skrzyżowania typu rondo średnie na skrzyżowaniu z przedłużeniem ul. Franciszka Rzeźniczaka,
- budowie pasa włączenia i wyłączenia do Centrum Rekreacyjno-Sportowego,
- budowie ścieżki rowerowej, chodnika oraz ciągów pieszo-rowerowych,
- budowie oraz przebudowie kanalizacji deszczowej i zespołu podczyszczającego wody opadowe,
- renowacji odcinków kanalizacji deszczowej,
- budowie oraz przebudowie oświetlenia drogowego,
- wymianie oświetlenia na energooszczędne na odcinku od ronda Stefana Batorego do ronda Rady Europy,
- montażu stacji meteorologicznej wczesnego ostrzegania i znaków aktywnych,
- budowie ekranów akustycznych,
- wykonaniu barier energochłonnych,
- wykonanie nowego oznakowania pionowego oraz poziomego.
Przebudowę Trasy Północnej zakończono oddaniem drogi do użytkowania 29 grudnia 2014 roku.
Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007 - 2013.