ZASTAL? utworzono na bazie istniejącej w XIX wieku zgorzeleckiej Fabryki Budowy Urządzeń Mechanicznych, która jedną z filii miała w Zielonej Górze. Po upadku firmy w 1876 roku pozostały majątek wykupili dwaj inżynierowie Georg Beuchelt i Albert Ribbeck.
Utworzyli oni zakład ?Beuchelt i spółka Budowa Maszyn?, znany później jako Fabrik fur Bruckenbau und Eisenkonstruktionen Beuchelt ? Fabrykę Budowy Mostów i Konstrukcji Stalowych Beuchelt i Spółka.
Beuchelt A.G rozpoczęły produkcję od budowy maszyn rolniczych i konstrukcji metalowych [np. mosty, hale dworcowe, przepusty, semafory, zwrotnice kolejowe, itd.], a od 1886 roku rozpoczęto produkcję wagonów towarowych i osobowych, tym pierwszy w Niemczech wagon typu ?Pullmann?. Za nimi poszły wagony pocztowe, cysterny i wagony ? lodownie. Poza Niemcami, znajdowały one zbyt w Austrii, Brazylii, Danii, Kamerunie, Tanganice, Togo, Turcji, Rosji i Włoszech
Wśród obiektów wybudowanych przez firmę Beuchelta są min. mosty we Wrocławiu, Poznaniu, Gorzowie, Frankfurcie, Berlinie, dworzec w Poznaniu, zadaszenia ogrodu zoologicznego we Wrocławiu oraz dzisiejszej ?Polskiej Wełny?. Poza Niemcami znaczącymi obiektami wybudowanymi przez firmę Beuchelta są linia kolejowa Bagdad ? Damaszek, palmiarnia w Bukareszcie, hala targowa w Foscani oraz zabudowa portu w Haidar Pacha.
O rozmachu z jakim działała fabryka Beuchelta świadczą również cyfry. W latach rozkwitu zakładu od 1876 do 1926 roku wybudowała ona łącznie 94 mosty na całym biegu Odry i na rzekach do niej wpadających, a kolejne 403 mosty drogowe i kolejowe na terenie całych Niemiec. Z kolei w latach 1886 ? 1926 zakłady metalowe Beuchelt wyprodukowały 24494 wagony, z czego 20920 stanowiły wagony towarowe.
W czasie I wojny światowej w zakładach zatrudniano kobiety i rosyjskich jeńców wojennych przy produkcji pojazdów wojskowych, lawet do dział, pociągów pancernych i pocisków. W latach 20 - tych XX wieku fabryka w związku z brakiem zamówień początkowo redukowała zatrudnienie. Ponowny wzrost nastąpił na przełomie lat 20 i 30 w związku z zamówieniami Rosji Radzieckiej na tabor kolejowy. Czasowo fabryka ratowała się również montażem samochodów, autobusów, produkcją podwozi i karoserii.
W 1937 roku zakłady upaństwowiono, zmienił się również profil produkcji orientowany na zbrojeniowy w związku z potrzebami armii niemieckiej. W latach 40-tych wytwarzano tam kadłuby łodzi podwodnych, elementy konstrukcyjne samolotów zatrudniając przy tym robotników przymusowych oraz jeńców wojennych, głównie Polaków i Rosjan.
Po wojnie w fabryce, obecnie pod nazwą ZASTAL rozpoczęto produkcję wagonów towarowych.
Opracował: Arseniusz Woźny