Serwis wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Są one wykorzystywane w celu zapewnienia poprawnego działania serwisu i tworzenia statystyk. W każdej chwili możesz dokonać zmiany ustawień dot. przechowywania plików cookies w Twojej przeglądarce. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na przechowywanie plików cookies na Twoim komputerze. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce Plików Cookies
x
Urząd Miasta Zielona Góra Biuletyn Informacji Publicznej
Urząd Miasta Zielona Góra
ul. Podgórna 22
65-424 Zielona Góra
e-mail:

tel.: 68 45 64 100
fax: 68 45 64 155
Newsletter
Uruchom Czytanie Strony
sobota, 20 kwietnia 2024 r.

Aktualności

Dodano: 2012-11-14 Autor:
Informacja archiwalna
Autor: Filip Czernicki <br />Opis: Zastępca Wójta Gminy Zielona Góra Ireneusz Bogucewicz i Prezydent Miasta Zielona Góra Janusz Kubicki.
W związku z koniecznością wypracowania nowego systemu naliczania opłat za wywóz śmieci w mieście i gminie Zielona Góra, Prezydent Janusz Kubicki i Zastępca Wójta Gminy Zielona Góra Ireneusz Bogucewicz zapytali mieszkańców: jaki sposób naliczania najbardziej im odpowiada? I pierwsi oddali swoje głosy.
Szanowni Państwo!
 
Nowelizacja ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, przyjęta przez Sejm w dniu 1 lipca 2011 r. wprowadza cały szereg istotnych zmian do obecnego systemu gospodarki odpadami komunalnymi. Nakłada nowe obowiązki na samorządy, podmioty odbierające odpady komunalne oraz na właścicieli nieruchomości. Wszystkie te zmiany mają na celu poprawę obecnego stanu gospodarki.
 
Zmienia się sposób naliczania opłat. Wg nowych zasad nie będziemy płacić za wywóz odpadów firmie wywozowej, ale bezpośrednio Miastu, Gminie lub Związkowi Miedzygminnemu, które w drodze uchwały określą stawki. Nowe zasady zaczną obowiązywać od 1 lipca 2013 roku.
 
Miasto Zielona Góra i Gmina Zielona Góra, tak jak i inne gminy muszą wypracować racjonalny system naliczania opłat za wywóz śmieci, w oparciu o jedną z kilku możliwości, które wskazuje ustawa. Gminy mają możliwość uregulowania metody ustalenia opłaty za odbiór odpadów na cztery sposoby, które zostały określone w ustawie.

Możliwe sposoby naliczania opłat wynikające z zapisów ustawy to:

1. proporcjonalnie do ilości osób zamieszkujących daną nieruchomość (od osoby),
2. ilości zużytej wody z danej nieruchomości (od m3),
3. powierzchni lokalu mieszkalnego (od m2),
4. uśredniona stawka od gospodarstwa domowego określona ryczałtowo (taka sama dla wszystkich gospodarstw domowych).

Rada Miasta lub Gminy, albo Związek Międzygminny może przyjąć tylko jedną z wymienionych metod naliczania opłat na terenie całej gminy.
 
Opłata „pogłówna” (od liczby osób)
 
Jest ona oparta na założeniu, że przeciętny mieszkaniec gospodarstwa domowego wytwarza w danym okresie statystycznie podobną objętość lub masę odpadów. Każdy mieszkaniec płaci po równo bez względu w jakim jest wieku, gdzie mieszka i ile wytwarza odpadów. Wielkość ta jest średnią powstałą z podzielenia wytworzonych odpadów – ich objętości (m3) lub masy (tony) przez liczbę mieszkańców w jednostce czasu. Jest to dobry instrument planistyczny, umożliwiający błyskawiczny szacunek ilości wytwarzanych odpadów w dowolnej zbiorowości, o ile znamy prawdziwą liczbę osób tworzącą ją oraz mamy wiarygodne dane, pozwalające na oszacowanie owej średniej. Jest to metoda najprostsza w zastosowaniu.
 
za
        metoda zapewnia proste wyliczenie opłaty,
        odpowiada zasadzie „wszyscy płacą po równo”
        może bazować na rejestrach mieszkańców – ewidencja baza PESEL).
        w Zielonej Górze obowiązuje od 15 lat obejmuje wszystkich mieszkańców bez domków jednorodzinnych i osiedla Zacisze, które rozliczne jest od powierzchni
 
przeciw
        nieszczelność systemu – ilość mieszkańców możliwa do określenia po roku 2014 wyłącznie na podstawie deklaracji o wysokości opłaty,
        trudność w ustaleniu rzetelnej liczby osób przebywającej w danej nieruchomości (np. wynajmujący stancje, nie zameldowani) i jej weryfikacja,
        zmienna liczba mieszkańców zamieszkujących daną nieruchomość (migracje, urodzenia, zgony, małżeństwa) – konsekwencją ponowne deklaracje korygujące,
 
Opłata "wodna" (od ilości zużytej wody)
 
Ze względu na trudności w weryfikacji faktycznej ilości osób zamieszkujących nieruchomość z podawanymi w deklaracji, ustawodawca dał gminie możliwość ustalenia wysokości opłaty w zależności od ilości zużytej wody przez mieszkańców danej nieruchomości. Zakłady wodociągowe i zarządcy nieruchomości poprzez odczytywanie wskazań wodomierzy posiadają dane o zużyciu wody w budynku i lokalu mieszkalnym. Więcej zużywasz wody więcej płacisz. Wadą systemu jest, że nie wszystkie budynki jednorodzinne i zagrodowe korzystają z wodociągu miejskiego czy gminnego.
 
za       
        metoda powinna zapewnić proporcjonalne wyliczenie opłaty
        miara od której trudno „uciec” podatnikowi – korzystna w przypadku gmin o dużych sezonowych zmianach osób przebywających (np. miejscowości letniskowe),
        oszczędność wody przez użytkowników.
 
przeciw          
        metoda możliwa do wprowadzenia wyłącznie w gminach gdzie 100% budynków jest zaopatrzonych w liczniki (brak liczników wody we wszystkich gospodarstwach domowych)
        często będą składane deklaracje korygujące
        ustawa nie precyzuje czy opłatę należy wnosić wg zużycia wody zimnej czy ciepłej,
        zużywanie wody na podlewanie ogródków, trawników, mycie samochodów, problem z uwzględnieniem wody zużytej do podlewania ogródków – należałoby stosować rozwiązanie podobne do służącego określaniu ilości ścieków,
        poszkodowane osoby zużywające więcej wody,
        niekontrolowany wyciek wody opomiarowanej (awarie systemu wodociągowego),
 
Opłata „powierzchniowa” (od metrów kwadratowych)
 
System ten oparty jest na założeniu że, skoro stać Cię na większe mieszkanie to posiadasz większe dochody i więcej kupujesz. Innymi słowy – bogatsi, mieszkający w większych lokalach, wytwarzają więcej odpadów. Metoda naliczania jest prosta, podobnie jak w przypadku innych opłat ryczałtowych. Niekorzystna dla małych rodzin z dużą powierzchnią mieszkalną.
 
za
        metoda stabilna, rzadko będą składane deklaracje korygujące,
        stosunkowa łatwość wymiaru i egzekucji,
        możliwość weryfikacji danych w rejestrze gruntów i budynków,
        przejrzystość naliczania opłaty, bardzo przydatna we wspólnotach mieszkaniowych
 
przeciw
        metoda nie zapewnia wyliczenia opłaty proporcjonalnej do ilości wytwarzanych odpadów,
        brak związku z zasadą „zanieczyszczający płaci”,
        możliwe duże obciążenie dla osób samotnych, np. emerytów zajmujących duże nieruchomości,
        budzi najwięcej kontrowersji i sprzeciwów społecznych.
 
Opłata „podymna”, czyli ryczałt od gospodarstwa domowego
 
Jest to system zrównania opłaty dla wszystkich „gospodarstw domowych” niezależnie od ilości wytworzonych odpadów. Rodzina płaci tyle samo za nie tyle samo. Opłata jest równa stawce. Rada gminy może uchwalić wyłącznie jedną stawkę opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi od gospodarstwa domowego. Niezależnie czy mieszkasz sam, czy w rodzinie wieloosobowej, czy masz duże czy małe mieszkanie, czy jesteś bogaty czy biedny, płacisz po równo. 
 
za
        mniejsze koszty utrzymania systemu (mniej pracowników do weryfikacji),
        rzadko będą składane deklaracje korygujące,
        stosunkowa łatwość wymiaru i egzekucji,
        możliwość weryfikacji danych   w rejestrze gruntów i budynków,
        łatwość naliczania opłaty, stopnia ściągalności, metoda najbardziej stabilna
           
przeciw
        brak precyzyjnej definicji gospodarstwa domowego (odwołanie m.in. do definicji GUS),
        metoda nie zapewnia proporcjonalnego wyliczenia opłaty,
        metoda nie odzwierciedla ilości odpadów wytwarzanych przez osoby zamieszkujące nieruchomość,
        niekorzystna dla małych rodzin, osób samotnych i posiadaczy małych mieszkań
        metoda preferowana dla gospodarstw domowych na terenach wiejskich,
 
Zanim podjęta zostanie Uchwała w sprawie przyjęcia metody ustalenia stawki, zdając sobie sprawę że, nie ma możliwości wyboru metody uniwersalnej, uznajemy za właściwe zwrócenie się do mieszańców Miasta Zielona Góra i Gminy Zielona Góra z pytaniem, którą z metod uważacie za najwłaściwszą.
 
 
Wypełnioną ankietę przynieś lub prześlij w terminie do 25 listopada na adres Urzędu Miasta Zielona Góra lub Urzędu Gminy Zielona Góra albo zagłosuj w Internecie.
 
Urząd Miasta Zielona Góra
ul.Podgórna 22,
65-424 Zielona Góra
     
Urząd Gminy Zielona Góra
ul. Generała Jarosława Dąbrowskiego 41, 
65-021 Zielona Góra                            
 
 
 
 
  
          Prezydent Miasta Zielona Góra                                           Wójt Gminy Zielona Góra
                     Janusz Kubicki                                                                  Mariusz Zalewski
« powrót