Zadania miasta na prawach powiatu obejmują określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym
-
Zakres:
-
edukacji publicznej (w zakresie szkół ponadgimnazjalnych);
-
promocji i ochrony zdrowia;
-
pomocy społecznej;
-
polityki prorodzinnej;
-
wspierania osób niepełnosprawnych;
-
transportu zbiorowego i dróg publicznych;
-
kultury i ochrony dóbr kultury;
-
kultury fizycznej i turystyki;
-
geodezji, kartografii i katastru;
-
gospodarki nieruchomościami;
-
gospodarki wodnej;
-
ochrony środowiska i przyrody;
-
rolnictwa, leśnictwa i rybactwa śródlądowego;
-
porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli;
-
ochrony przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania powiatowego magazynu przeciwpowodziowego, przeciwpożarowej i zapobiegania innym nadzwyczajnym zagrożeniom życia i zdrowia ludzi oraz środowiska;
-
przeciwdziałania bezrobociu oraz aktywizacji lokalnego rynku pracy;
-
ochrony praw konsumenta;
-
utrzymania powiatowych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych;
-
obronności;
-
promocji powiatu;
-
współpracy z organizacjami pozarządowymi;
-
-
porozumienia w sprawie wspólnego wykonywania zadań powiatu pomiędzy Miastem z Powiatem Zielonogórskim:
-
porozumienie zawarte 27 grudnia 1999 r. dotyczące wspólnego wykonywania od 1 stycznia 2000 r. zadań z zakresu zatrudnienia i przeciwdziałania bezrobociu realizowanych przez Powiatowy Urząd Pracy w Zielonej Górze;
-
porozumieniem zawartym 9 września 2002 r. przekazano Powiatowi Zielonogórskiemu zadania z zakresu orzekania o niepełnosprawności;
-
-
do zadań publicznych powiatu należy również zapewnienie wykonywania określonych w ustawach zadań i kompetencji kierowników powiatowych służb, inspekcji i straży.
-
ustawy mogą określać niektóre sprawy należące do zakresu działania powiatu jako zadania z zakresu administracji rządowej, wykonywane przez powiat.