„Modernizacja energetyczna Szkoły Podstawowej nr 2 w Zielonej Górze”

Przedsięwzięcie przewiduje modernizację energetyczną (termomodernizację) budynku oświatowego – Szkoły Podstawowej nr 2 w Zielonej Górze.

W projekcie określono następujące kategorie/zadania:

  1. Roboty budowlane,
  2. Nadzór inwestorski,
  3. Promocja projektu,
  4. Prace przygotowawcze,
  5. Wydatki na wdrożenie projektu w ramach kosztów pośrednich.

Roboty budowlane:

Poprawa termoizolacji obiektu poprzez:

– docieplenie ściany na gruncie,

– docieplenie ścian zewnętrznych,

– docieplenie dachu wentylowanego,

– docieplenie dachu niewentylowanego,

– wymianę stolarki drzwiowej,

– modernizację systemu grzewczego, demontaż starej i montaż nowej instalacji c.o.

– wykonanie instalacja wykorzystująca OZE.

– modernizację oświetlenia wbudowanego.

Ponadto podczas prac termomodernizacyjnych niezbędne jest wykonanie prac towarzyszących, powiązanych z robotami termomodernizacyjnymi niezbędnych do prawidłowego wykonania modernizacji energetycznej oraz właściwego funkcjonowania budynku. Są to m. in.:

– demontaż i odtworzenie obróbek blacharskich oraz rynien i rur spustowych,

– demontaż i ponowny montaż elementów zamontowanych na elewacji,

– demontaż i odtworzenie instalacji odgromowej.

Nadzór inwestorski:

Do podstawowych obowiązków inspektora nadzoru należeć będzie m.in.: reprezentowanie wnioskodawcy na budowie, sprawowanie kontroli zgodności realizacji budowy z jej projektem, zgłoszeniem na budowę, określonymi przepisami, obowiązującymi normami i zasadami wiedzy techn., weryfikacja i odbiór robót bud., potwierdzenie faktycznie wykonanych robót, a także kontrolowanie rozliczeń budowy.

Promocja projektu jest niezbędnym elementem realizacji inwestycji dofinansowywanej ze środków wspólnotowych. W ramach promocji przedmiotowego projektu zaplanowano:

– wykonanie tablicy informacyjnej,

– umieszczenie informacji odnośnie realizacji inwestycji na stronie internetowej,

– oznakowanie dokumentacji dotyczącej projektu.

Prace przygotowawcze

W ramach zadania opracowano dokumentację stanowiącą podstawę do przygotowania dokumentacji aplikacyjnej oraz poprawnej realizacji projektu.

Wdrażanie projektu:

W ramach projektu przewidziano również koordynowanie realizacji i rozliczenia projektu. Na ten cel przewidziano koszty w ramach kosztów pośrednich projektu.

Grupami docelowymi projektu są:

  • uczniowie uczęszczający do Szkoły Podstawowej nr 2 w Zielonej Górze,
  • pracownicy Szkoły Podstawowej nr 2 w Zielonej Górze,
  • mieszkańcy Miasta Zielona Góra, Zielonogórsko-Nowosolskiego Obszaru Funkcjonalnego oraz regionu lubuskiego,
  • władze Miasta Zielona Góra.

Celem projektu jest poprawa efektywności energetycznej w budynku użyteczności publicznej na obszarze Miasta Zielona Góra. Ponadto realizacja projektu przyczyni się do:

– ograniczenia emisji gazów cieplarnianych,

– ograniczenia strat ciepła,

– obniżenia kosztów utrzymania obiektu,

– spadku zanieczyszczenia powietrza,

– zmniejszenia ryzyka zachorowalności społeczności lokalnej na choroby,

– przeciwdziałania zmianom klimatu,

– zwiększenia atrakcyjności przestrzeni publicznej.

Zadania realizowane w ramach projektu:

Zadanie 1. Roboty budowlane

Roboty budowlane obejmują działania w zakresie głębokiej i kompleksowej modernizacji energetycznej budynku szkoły podstawowej zidentyfikowane na podstawie optymalnego wariantu opracowanego audytu energetycznego.

Zakres rzeczowy robót budowlanych:

– docieplenie ściany na gruncie styropianem o grubości 14 cm oraz o współczynniku λmax = 0,038 W/mK,

– docieplenie ścian zewnętrznych styropianem o grubości 18 cm oraz o współczynniku λmax = 0,040 W/mK,

– docieplenie dachu wentylowanego płytami z wełny mineralnej o grubości 22 cm oraz o współczynniku λmax = 0,042 W/mK,

– docieplenie dachu niewentylowanego płytami z wełny mineralnej o grubości 22 cm oraz o współczynniku λmax = 0,042 W/mK,

– wymiana stolarki drzwiowej na nową o współczynniku przenikania ciepła U = 1,300 W/m2K,

– modernizacja systemu grzewczego – demontaż starej i montaż nowej instalacji c.o. wraz z niezbędnymi robotami towarzyszącymi, próbami i regulacjami, wymianą rur, rurociągów oraz grzejników na nowe, które będą wyposażone dodatkowo w głowice termostatyczne oraz instalacją liczników energii cieplnej i elektrycznej z archiwizacją danych, z możliwością zdalnego odczytu,

– w celu zmniejszenia zużycia konwencjonalnych źródeł energii elektrycznych zostanie wykonana instalacja wykorzystująca odnawialne źródła energii. Zastosowane rozwiązanie przewiduje montaż systemu fotowoltaicznego o mocy 40,00 kW,

– modernizacja oświetlenia wbudowanego.

Ponadto podczas prac termomodernizacyjnych niezbędne jest wykonanie prac towarzyszących, powiązanych z robotami termomodernizacyjnymi. Roboty te są niezbędne do prawidłowego wykonania termomodernizacji oraz właściwego funkcjonowania budynku.

Zadanie 2. Nadzór inwestorski

Obecnie wnioskodawca nie posiada wykwalifikowanego personelu w zakresie nadzoru inwestorskiego. W związku z tym zasadne jest zatrudnienie zewnętrznego wykonawcy. Do jego podstawowych obowiązków będzie należeć m.in.:

– reprezentowanie inwestora na budowie,

– sprawowanie kontroli zgodności realizacji budowy z jej projektem, zgłoszeniem na budowę, określonymi przepisami, obowiązującymi normami i zasadami wiedzy technicznej,

– weryfikacja i odbiór robót budowlanych,

– potwierdzenie faktycznie wykonanych robót,

– kontrolowanie rozliczeń budowy.

Zadanie 3. Promocja projektu

Ponadto w ramach projektu przewiduje się również promocję projektu (działania informacyjno-promocyjne projektu), która jest niezbędnym elementem realizacji inwestycji dofinansowywanej ze środków wspólnotowych. Obwarowane są licznymi przepisami prawa krajowego i wspólnotowego, które składają się na specyfikę działania i określają złożony zakres tych działań. Istnieje więc tym samym konieczność ponoszenia wydatków na działania promocyjne. W ramach działań przewiduje się oznakowanie efektów projektu w widocznych miejscach oraz przekazywanie informacji o dofinansowaniu i realizacji projektu.

W ramach promocji przedmiotowego projektu zaplanowano:

– wykonanie tablicy informacyjnej,

– umieszczenie informacji odnośnie realizacji inwestycji na stronie internetowej wnioskodawcy,

– oznakowanie dokumentacji dotyczącej projektu.

Promocja przedmiotowego projektu będzie mieć na celu m.in.:

– wzrost świadomości społeczeństwa o udzielonym przez Unię Europejską wsparciu finansowym dla projektu,

– sprzyjanie kreowaniu pozytywnego wizerunku UE wśród odbiorców projektu,

– podnoszeniu świadomości ekologicznej mieszkańców,

– promowanie postaw proekologicznych,

– systematyczne informowanie o przebiegu prac nad projektem.

Działania będą realizowane zgodnie z odpowiednimi wytycznymi dotyczącymi informacji i promocji oraz podręcznikiem wnioskodawcy i beneficjenta w zakresie informacji i promocji.

Realizacja zadania jest obligatoryjnym elementem i wynika z obowiązku Beneficjenta dotyczącego informowania i promowania zadań finansowanych ze źródeł UE oraz celów im towarzyszących.

Zadanie 4. Prace przygotowawcze

W ramach prac przygotowawczych opracowano:

– audyt energetyczny,

– świadectwo charakterystyki energetycznej budynku,

– inwentaryzację przyrodniczą, ocenę stanu zasiedlenia budynku przez ptaki objęte ochroną gatunkową,

– dokumentację projektowo-kosztorysową,

– obliczenia i analizy oraz załączniki niezbędne do przygotowania i złożenia wniosku o dofinansowanie projektu.

Ww. dokumentacja stanowiła podstawę do przygotowania dokumentacji aplikacyjnej oraz poprawnej realizacji projektu. Wydatki poniesione na prace przygotowawcze stanowią koszt niekwalifikowalny.

 

wartość projektu (łączny koszt projektu):

Wydatki ogółem: 9 329 244,15 zł

Wydatki kwalifikowalne: 8 952 663,42 zł

Dofinansowanie: 7 609 763,90 zł

wysokość wkładu z Funduszy Europejskich:

Dofinansowanie UE: 7 609 763,90 zł

Fundusz: Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego

Program: Fundusze Europejskie dla Lubuskiego 2021-2027

Priorytet 2.: Fundusze Europejskie na zielony rozwój Lubuskiego

Działanie 2.1: Efektywność energetyczna – dotacje

okres realizacji projektu:

Data rozpoczęcia: 2023-06-29

Data zakończenia: 2025-10-31

Instytucja zawierająca umowę i rozliczająca projekt: Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego

Data podpisania umowy: 2025-02-21

#FunduszeUE                       #FunduszeEuropejskie