Miasto w tym roku doświetli około 20 niebezpiecznych przejść dla pieszych. Nowe rozwiązania mają ograniczyć liczbę kolizji i wypadków w pobliżu pasów.
– Wychodzimy naprzeciw potrzebom pieszych, niechronionych uczestników ruchu drogowego – wyjaśnia Irena Lutowska, dyrektor Departamentu Zarządzania Drogami w urzędzie miasta. I uzupełnia: – W mieście wiele przejść dla pieszych jest nieoświetlonych lub zaopatrzonych w stare żarówki, niespełniające dzisiejszych wymogów. Zdajemy sobie sprawę z tego, że musimy bardziej zadbać o bezpieczeństwo pieszych w mieście. I właśnie dlatego prezydent Marcin Pabierowski podjął decyzję, aby co roku doświetlić około 20 przejść, które zostaną wyposażone w nowe oświetlenie LED.
Zimna barwa
Lista najpilniejszych lokalizacji przejść do doświetlenia jest konsultowana z sekcją ruchu drogowego policji. – W pierwszej kolejności wybieramy najbardziej niebezpieczne miejsca, gdzie doszło do kolizji lub wypadków drogowych lub takie prowadzące przez trzy pasy ruchu. Takich obecnie już się nie projektuje. Doświetlimy też przejścia o dużym natężeniu ruchu – uściśla dyrektor Lutowska.
Marcin Nowek z Biura Utrzymania Dróg w magistracie dodaje, że miasto doświetli już istniejące przejścia, bo wszystkie nowe „zebry” – zgodnie z wytycznymi jakie wprowadziło w 2021 r. ministerstwo infrastruktury – muszą być już bezpieczne i doświetlone.
– Doświetlenie przejść nastąpi poprzez zastosowanie tzw. oświetlenia dedykowanego, które ma to do siebie, że samo przejście jest inaczej oświetlone niż ulica w sąsiedztwie pasów. To jest tzw. światło o barwie zimnej, te dwa rodzaje lamp nie mogą się „zlewać”, a strumień światła nie może być jednostajny, żeby kierowcy i piesi byli bezpieczni – szczegółowo tłumaczy Nowek. I dodaje: – Zastosowany system sprawia, że obiektem wyróżnionym z otoczenia oraz dobrze widzialnym przez kierowcę jest pieszy, a nie samo przejście.
Sodowe na LED-owe
Widoczność na takich pasach jest o wiele lepsza, dzięki temu kierowcy mogą już z daleka dostrzec osoby idące chodnikiem i przy krawędzi jezdni, podczas gdy piesi wyraźnie widzą nawierzchnię chodnika, przeszkody oraz pozostałych pieszych.
Z uwagi na fakt, że za infrastrukturę oświetleniową w Zielonej Górze odpowiadają miasto i Enea Oświetlenie, dlatego, aby doświetlić część przejść dla pieszych potrzebne są uzgodnienia z tą spółką energetyczną.
Wkrótce będą ogłoszone przetargi na doświetlenie 23 przejść dla pieszych.
Dodatkowo miasto na swoim majątku w ciągu dwóch lat wymieni wszystkie stare, zużyte oprawy oświetleniowe z sodowymi żarówkami na LED-owe, co przyniesie 2,5 mln zł oszczędności rocznie z tytułu poboru energii elektrycznej.
Przejścia do doświetlenia
- ul. Wrocławska – na wysokości pętli autobusowej
- ul. Wrocławska – na wysokości stadionu żużlowego (boczne wejście)
- ul. Wrocławska – na wysokości stadionu żużlowego (główne wejście)
- ul. Wrocławska – na wysokości skrzyżowania z ul. Chmielną
- ul. ks. Michalskiego – na wysokości skrzyżowania z ul. Żurawią
- ul. ks. Michalskiego – na wysokości marketu Biedronka
- ul. Ogrodowa na wysokości skrzyżowania z ul. Jasną
- ul. Zawadzkiego „Zośki” – na wysokości skrzyżowania z ul. Zachodnią
- ul. Łużycka – przy skrzyżowaniu z ul. Francuską (przystanek autobusowy przy działkach z tzw. azylem dla pieszych)
- ul. Zawadzkiego „Zośki” – przy budynku administracji os. Piastowskiego, Zielonogórskiej Spółdzielni Mieszkaniowej
- ul. Zawadzkiego „Zośki” – pomiędzy budynkami mieszkalnymi nr 14 a 46
- ul. Zawadzkiego „Zośki” – na wysokości skrzyżowania z ul. Niemena
- ul. Zawadzkiego „Zośki” – na wysokości skrzyżowania z ul. Ptasią
- ul. Ptasia – na wysokości skrzyżowania z ul. Cyryla i Metodego
- ul. Ptasia – na wysokości budynku mieszkalnego nr 37
- ul. Podgórna – przy skrzyżowaniu z ul. Piaskową
- ul. Podgórna – na wysokości Banku Pekao
- ul. Racula-Głogowska – na wysokości ul. Heleny Modrzejewskiej
- ul. Racula-Głogowska – przy markecie Biedronka
- ul. Racula-Głogowska – przy skrzyżowaniu z ul. Saperską
- ul. Drzonków-Olimpijska – przy skrzyżowaniu z ul. Cisową
- ul. Drzonków-Olimpijska – przy wjeździe do WOSiR-u
- ul. Ochla-ks. Terlikowskiego – przy skrzyżowaniu z ul. 3 Maja
(rk)

Fot. Władysław Czulak / W tym roku doświetlone będzie m.in. przejście na ul. Wrocławskiej