
Fot. UM Zielona Góra / Panorama Zielonej Góry
To już pewne. Obwodnica zachodnia powstanie w całości! Miasto pozyskało na tę inwestycję aż 178 mln rządowego wsparcia.
Nowa trasa to element większego projektu drogowego. – Obwodnica zachodnia poprowadzi od drogi wojewódzkiej 298 (Trasa Północna) aż do skrzyżowania z drogą wojewódzką 279 na wysokości miejscowości Wysokie (gmina Czerwieńsk). A następnie połączy się z planowanym mostem w Pomorsku i węzłem na drodze ekspresowej S3 pod Sulechowem – tłumaczy wiceprezydent Paweł Tonder, który przypomina, że inwestycja miejska jest podzielona na dwa etapy.
Budimex planuje przyspieszyć
Pierwszy etap już powstaje w formule „projektuj i buduj”. Firma Budimex realizuje 3,14-kilometrowy fragment od Trasy Północnej do drogi wojewódzkiej 280 w Przylepie, droga odciąży komunikacyjnie zielonogórskie sołectwo. Umowę z wykonawcą prezydent Marcin Pabierowski podpisał w lipcu zeszłego roku. Inwestycja pochłonie blisko 43 mln zł.
Do końca roku planowane jest uzyskanie decyzji ZRID (zezwolenie na realizację inwestycji drogowej). – Umowny termin ukończenia tego etapu to pierwszy kwartał 2028 r., wykonawca chce jednak przyspieszyć ten termin – dopowiada Irena Lutowska, dyrektor Departamentu Zarządzania Drogami w urzędzie miasta. – Budimex przedstawił nam już rozwiązania dla skrzyżowań na Trasie Północnej i w Przylepie. Pracując nad szczegółami na mapie do celów projektowych, wprowadza pewne korekty, które mają na celu m.in. stworzenie sprawnego systemu odwodnienia obwodnicy. Wzdłuż całej trasy zaplanowana została jednostronna ścieżka pieszo-rowerowa o szerokości dwa i pół metra, z dwoma kładkami dla pieszych nad Łączą i rondem w Przylepie.
Drugi fragment trasy poprowadzi od skrzyżowania z drogą wojewódzką w Przylepie (rondo) do skrzyżowania z drogą wojewódzką 279 w Wysokiem. To około 5,260 km trasy.
Miasto otrzymało pozytywną ocenę na to zadanie z Centrum Unijnych Projektów Transportowych w Warszawie. Instytucja jest znana z drobiazgowej weryfikacji wniosków, teraz zaakceptowała ten o dofinansowanie złożony przez miasto we wrześniu zeszłego roku. Szacunkowy koszt całkowity projektu to blisko 209 mln zł, z czego miasto otrzyma 178 mln zł. Umowa na dofinansowanie zostanie podpisana na przełomie maja i czerwca.
Inwestycja jest możliwa dzięki unijnemu programowi FEnIKS w ramach przedsięwzięcia priorytetowego pn. Odrzański Układ Komunikacyjny. Przetarg na drugi etap obwodnicy w trybie zaprojektuj i wybuduj zostanie ogłoszony na przełomie maja i czerwca. Planuje się uzyskanie decyzji ZRID do końca 2026 r. i wykonanie inwestycji do końca pierwszego kwartału 2029 r.
Wybudują most w Pomorsku
W tym samym czasie Zarząd Dróg Wojewódzkich wybuduje nowy most w Pomorsku, na który uzyskał dofinansowanie z rządowego programu Mosty dla Regionów wraz z drogą omijającą miejscowość Wysokie i rondem na drodze wojewódzkiej 279 oraz 278 na zachód od Pomorska. – Zarząd Dróg Wojewódzkich pierwszy zakończy budowę mostu w Pomorsku, wraz z dojazdem, a my wtedy będziemy mogli włączyć obwodnicę do nowego skrzyżowania – podkreśla wiceprezydent Tonder.
Budowana przez miasto obwodnica zachodnia ominie Czerwieńsk, Płoty oraz Przylep i Łężycę. Jej długość to 8,4 kilometra. Prędkość projektowa planowanej obwodnicy to 80 kilometrów na godzinę. Będzie to droga jednojezdniowa dwupasowa, szerokość pasów 2×3,50 metra. Obwodnica będzie dostosowana do przenoszenia 11,5 tony na oś. Trasę przybliżono do linii kolejowej i maksymalnie oddalono od zabudowań mieszkalnych.
Obwodnica zachodnia stanowić będzie spójny układ drogowy z budowaną Trasą Aglomeracyjną biegnącą obok os. Leśny Dwór do ronda na ul. Prostej. To zadanie również realizuje Budimex z Warszawy (podzielono je na dwie części).
(rk)