Serwis wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Są one wykorzystywane w celu zapewnienia poprawnego działania serwisu i tworzenia statystyk. W każdej chwili możesz dokonać zmiany ustawień dot. przechowywania plików cookies w Twojej przeglądarce. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na przechowywanie plików cookies na Twoim komputerze. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce Plików Cookies
x
Urząd Miasta Zielona Góra Biuletyn Informacji Publicznej
Urząd Miasta Zielona Góra
ul. Podgórna 22
65-424 Zielona Góra
e-mail:

tel.: 68 45 64 100
fax: 68 45 64 155
Newsletter
Uruchom Czytanie Strony
piątek, 26 kwietnia 2024 r.

Aktualności

Dodano: 2022-02-25 Autor:

Polska przygotuje osiem punktów recepcyjnych dla uchodźców z Ukrainy, w województwach lubelskim i podkarpackim, przy polsko-ukraińskiej granicy.

 
 
 

 

 

Punkty recepcyjne powinny być zlokalizowane w bezpośredniej bliskości miejsca odpraw Straży Granicznej, przy przejściach granicznych. Pobyt w tych punktach nie powinien przekraczać kilku godzin. Za ich zorganizowanie i przygotowanie odpowiada wojewoda.

 

Organizacja punktów recepcyjnych:

  1. Transport do punktu recepcyjnego 

 

*jeśli cudzoziemiec posiada własny środek transportu, trzeba umożliwić mu przemieszczanie się do punktu recepcyjnego

 

*bezpośrednio przy przejściach granicznych powinny zostać rozmieszczone autobusy/busy, które w zorganizowany sposób przemieszczą cudzoziemców do punktu recepcyjnego

 

*przy przejściu powinny znajdować się osoby do pomocy (strażacy z Państwowej Straży Pożarnej, Ochotniczej Straży Pożarnej, Wojsk Obrony Terytorialnej i wolontariusze Caritas), wskazujące kierunek transportu i informujące gdzie ten transport docelowo zmierza. Ważne jest, aby cudzoziemcy dobrze zrozumieli komunikaty od osób, które będą im pomagać, dlatego trzeba zadbać również o tłumaczy lub wolontariuszy komunikujących się w języku zrozumiałym dla cudzoziemców

 

*zapewnić właściwe oznakowanie (drogowskazy) trasy z przejścia granicznego do punktu recepcyjnego, szczególnie z myślą o osobach przemieszczających się własnym środkiem transportu

*należy mieć na względzie transport osób z niepełnosprawnościami

 

Punkt recepcyjny 

 

Punkt powinien być zlokalizowany na terenie województwa przygranicznego, optymalnie stosunkowo blisko przejścia granicznego, w miejscach uzgodnionych wspólnie ze Strażą Graniczną i w oparciu o potencjał kwaterunkowy wojewody (hala, namioty, sale sportowe itp.). Jest to punkt, w którym cudzoziemcy otrzymają stosowną informację, pomoc, ciepły napój, oraz w przypadkach tego wymagających, pomoc medyczną. Organizując taki punkt należy zadbać o:

 

*personel, który wskaże drogę do określonych miejsc w punkcie np. punktu informacji, toalety, gdzie można otrzymać ciepły napój, pomoc medyczną etc. Personel bez problemu powinien komunikować się z cudzoziemcami w języku dla nich zrozumiałym

 

*miejsce parkingowe – miejsce postoju/parkowania aut dla cudzoziemców. Parking powinien być zamkniętym miejscem lub należy zorganizować tam monitoring

*zabezpieczenie – punkt recepcyjny jak i miejsce parkowania powinny być monitorowane przez Policję

 

*zabezpieczenie medyczne – bezpośrednio przy punkcie powinno zostać zorganizowane miejsce pomocy medycznej. Trzeba zadbać, by przy punkcie dyżur pełniły karetki, jedna lub dwie w zależności od zidentyfikowanych potrzeb

 

*tłumacze

 

*bagażownia – punkt, w którym będzie można zostawić bagaż do momentu transportu do kolejnego punktu

 

*punkty informacyjne – to punkty, w których będą udzielane informacje (zakres informacji jest do ustalenia. Trzeba jednak uwzględnić: przepisy dotyczące kwarantanny w związku COVID-19, przydatne adresy placówek, organizacji pozarządowych niosących pomoc cudzoziemcom, linki do stron internetowych w języku zrozumiałym dla cudzoziemców, informacje dotyczące legalizacji pobytu)

 

*punkt sanitarny – miejsce gdzie cudzoziemcy będą mogli skorzystać z toalety/prysznica/przebieralni. Miejsca powinny być wyposażone w środki do higieny, jednorazowe ręczniki, przewijaki, pampersy, etc.

 

*punkt weterynaryjny – należy założyć, że domowe zwierzaki będą podróżować wraz z cudzoziemcami. Punkt, w którym razie potrzeby będzie udzielona pomoc także zwierzętom, ale także pozyskania informacji, co do pobytu zwierząt na terytorium Polski

 

*poczekalnia – miejsce, w którym cudzoziemcy będą oczekiwać na zorganizowany transport do miejsca kwarantanny. Poczekalnia powinna być zorganizowana w dwóch wariantach: I – z miejscami siedzącymi dla ok. 50 osób oraz II – wyposażona w łóżka polowe do krótkoterminowego wypoczynku, na ok. 40 osób.

 

*opiekę psychologiczną i duchową – psycholodzy powinni przebywać w jednym punkcie lub swobodnie się po nim przemieszczać, wśród ludzi (w zależności od tego jaka jest praktyka zakładana w takim przypadku)

 

*punkt aprowizacyjny – mobilne punkty podawania kawy, herbaty, wody i drobnych pakietów żywnościowych

 

* transport zorganizowany do miejsc kwarantanny: autobus, bus, PKP

 

*wyznaczenie i oznakowanie tras dojazdu do miejsca kwarantanny

 

*zwiększenie liczby patroli i punktów kontroli Policji na trasie: przejście graniczne -punkt recepcyjny- miejsce kwarantanny

 

*zapewnienie wywozu śmieci

 

*obsługa utrzymania czystości

 

*strefa buforowa dla punkty recepcyjnego (względy bezpieczeństwa)

 

*punkt kontaktu z mediami

 

*wyposażenie w takie materiały jak: stoliki, krzesła, łóżka polowe, agregaty prądotwórcze, termoporty, podgrzewacze wody, nagrzewnice, koce, materiały biurowe, kserokopiarka, sprzęt informatyczny, sprzęt nagłośnieniowy, środki indywidualnej ochrony, środki do dezynfekcji

 

Dodatkowe informacje na stronie: 

https://www.gov.pl/web/mswia/informacja-dla-uchodzcow-z-ukrainy

 

 

 

« powrót